Succesvol worden betekent vaak leren van degenen die hun doelen al hebben bereikt. Het hebben van een mentor is een geweldige zegen voor een ondernemer, maar niet iedereen kan er persoonlijk een vinden.
Als je je persoonlijke bedrijfsgoeroe nog niet hebt gevonden, zijn hier een paar tips voor jonge ondernemers om je op weg te helpen.
1. Daag jezelf uit.
Richard Branson zegt dat zijn grootste motivatie is om zichzelf te blijven uitdagen. Hij behandelt het leven als één lange universitaire opleiding, waar hij elke dag meer kan leren. Jij kan dat ook!
2. Doe werk waar je om geeft.
Er is geen twijfel over mogelijk dat het runnen van een bedrijf veel tijd kost. Steve Jobs merkte op dat de enige manier om tevreden te zijn in je leven is om werk te doen waar je echt in gelooft.
3. Neem het risico.
We weten nooit het resultaat van onze inspanningen, tenzij we het daadwerkelijk doen. Jeff Bezos zei dat het hielp om te weten dat hij geen spijt zou krijgen van een mislukking, maar hij zou er spijt van krijgen als hij het niet had geprobeerd.
4. Geloof in jezelf.
Zoals Henry Ford ooit zei: “Of je nu denkt dat je het kunt, of denkt dat je het niet kunt, je hebt gelijk.” Geloof dat je kunt slagen, en je zult manieren vinden om door verschillende obstakels heen te komen. Als je dat niet doet, vind je alleen maar excuses.
5. Heb een visie.
De oprichter en CEO van Tumblr, David Karp, merkt op dat een ondernemer iemand is met een visie voor iets en de wens om het te creëren. Houd uw zicht te allen tijde helder.
6. Vind de juiste mensen.
Met wie je bent, is wie je wordt. Reid Hoffman, mede-oprichter van LinkedIn, merkte op dat de snelste manier om jezelf te veranderen is om om te gaan met mensen die al zijn zoals jij wilt zijn.
7. Ga je angsten onder ogen.
Angst overwinnen is niet gemakkelijk, maar het moet worden gedaan. Arianna Huffington zei ooit dat ze vond dat onbevreesdheid als een spier was – hoe meer ze die trainde, hoe sterker ze werd.
8. Onderneem actie.
De wereld zit vol geweldige ideeën, maar succes komt alleen door actie. Walt Disney zei ooit dat de gemakkelijkste manier om te beginnen is om te stoppen met praten en te beginnen met doen. Dat geldt ook voor uw succes.
9. Doe de tijd.
Niemand slaagt meteen, en iedereen was ooit een beginner. Zoals Steve Jobs wijselijk opmerkte: “Als je goed kijkt, duurden de meeste successen van de ene op de andere dag lang.” Wees niet bang om tijd te investeren in uw bedrijf.
10. Beheer energie, niet tijd.
Je energie beperkt wat je met je tijd kunt doen, dus ga er verstandig mee om.
11. Bouw een geweldig team.
Niemand slaagt in zaken alleen, en degenen die het proberen, verliezen elke keer van een geweldig team. Bouw je eigen geweldige team om je succes te versterken.
12. Huur karakter in.
Terwijl je je team opbouwt, huur je in voor karakter en waarden. Je kunt altijd iemand trainen op vaardigheden, maar je kunt iemands waarden niet achteraf bij je bedrijf laten passen.
13. Plan voor het aantrekken van kapitaal.
Richard Harroch, een durfkapitalist, heeft dit advies voor opkomende ondernemers: “Het is bijna altijd moeilijker om kapitaal aan te trekken dan je dacht, en het duurt altijd langer. Plan dat dus in.”
14. Ken uw doelen.
Ryan Allis, mede-oprichter van iContact, wees erop dat als je elke dag het einde voor ogen hebt, je ervoor zorgt dat je ernaartoe werkt. Stel doelen en herinner jezelf er elke dag aan.
15. Leer van fouten.
Veel ondernemers wijzen op fouten als hun beste leermeester. Als je leert van je fouten, kom je dichter bij succes, ook al heb je aanvankelijk gefaald.
16. Ken uw klant.
Dave Thomas, de oprichter van Wendy’s, noemde het kennen van je klant als een van zijn drie sleutels tot succes. Ken degenen die u bedient beter dan wie dan ook, en u zult in staat zijn om de oplossingen te leveren die zij nodig hebben.
17. Leer van klachten.
Bill Gates zei ooit dat je meest ontevreden klanten je grootste bron van leren zijn. Laat ontevreden klanten u leren waar de gaten in uw service zitten.
18. Vraag om input van klanten.
Aannemen wat klanten willen of nodig hebben, zal nooit tot succes leiden. Je moet het ze rechtstreeks vragen en dan goed luisteren naar wat ze zeggen.
19. Besteed verstandig.
Wanneer u geld uitgeeft aan uw bedrijf, zorg er dan voor dat u het verstandig uitgeeft. Het is gemakkelijk om te veel uit te geven aan dwaze dingen en te snel zonder kapitaal te komen.
20. Begrijp uw branche.
Tony Hsieh, de oprichter van Zappos, zei ooit: “Speel geen Spelletjes die je niet begrijpt, ook al zie je veel andere mensen er geld mee verdienen.” Uw branche echt begrijpen is de sleutel tot succes.
21. Lever meer dan verwacht.
Google’s Larry Page moedigt ondernemers aan om meer te leveren dan klanten verwachten. Het is een geweldige manier om op te vallen in uw branche en een loyale aanhang van voorstanders op te bouwen.
Succesvol ondernemer zijn vergt veel werk, veel visie en veel doorzettingsvermogen. Deze 21 tips, van ondernemers die al succes hebben gevonden, helpen je veel gemakkelijker op het pad te navigeren.